Spring navigationen over og gå direkte til indhold
Billede af Monika Mattox der kigger smilende ind i kameraet. Bag hende står senge som på en hospitalsstue.

Foto: Randi Kofoed Jørgensen

Monika tog springet ind i SOSU-verdenen

Her fortæller Monika om sine overvejelser før hun startede på uddannelsen og hvorfor hun synes at andre lige som hende skal springe ud i det


Da jeg kom til Danmark sammen med min mand, havde jeg ikke noget at lave i starten. Heldigvis fik jeg arbejde på Bisca-fabrikken, og jeg gik på sprogskole ved siden af. Det gav mig en god introduktion til sproget.

Mine overvejelser inden jeg startede på uddannelsen
Tanken om en SOSU-uddannelse blev plantet, da jeg var ved at være færdig med min danskundervisning, hvor en medarbejder fra SOSU-skolen kom forbi og fortalte om uddannelsen.

Men der gik alligevel nogle år før jeg tog springet og startede på uddannelsen. Jeg havde mit gode arbejde, hvor jeg var godt tilfreds, men jeg vidste også godt, at jeg nok ikke ville arbejde der resten af livet.

Jeg havde dels overvejelser omkring økonomi og afstand til uddannelsen, men også om jeg var moden nok til at komme så tæt på andre mennesker i mit arbejde. Men efter jeg fik barn, så fandt jeg det mere naturligt at påbegynde en SOSU-uddannelse. Jeg trængte til at komme videre og udvide min viden. Jeg ville gerne være bedre til noget og finde ud af, hvad jeg kunne blive god til. Det var en stor beslutning for mig.

Da jeg så startede på uddannelsen, var jeg på hold med flere, som havde erfaringer fra faget og med kommunikationen med borgere. Jeg oplevede, at jeg forstod det teoretiske omkring kroppen, men ikke hvordan man møder borgere og de kulturelle barrierer, der kan være. Det frustrerede mig en del. Men efter noget tid fandt jeg ud af, at jeg bare skulle give det tid og være mig selv i mødet med borgeren.

I praktikken
Da jeg endelig kom ud i praktikken, var jeg meget ivrig for at anvende teorien fra undervisningen. Men her mødte jeg virkeligheden og at der kan være forskel på det, man læser i en bog og hvordan man kan anvende det i virkeligheden. Det har jeg lært meget af og det er jo heller ikke det hele, der står i bøgerne. Det var en god erfaring at få og derfor er det godt, at vi også kommer ud i praktik. Så vi møder hverdagen i løbet af uddannelsen.

I den afdeling jeg kom i praktik i mødte jeg kolleger, som virkelig brænder for faget. Det betød meget for mig at møde mennesker, som fokuserede på at være et team med et fælles mål og god kommunikation med hinanden. Det lærte jeg også meget af.

Mit budskab til andre fra Østeuropa
Tag chancen for det er den bedste uddannelse! Jeg kan se, at den her uddannelse, kan bruges i alle mulige andre aspekter af dit liv. I mødet med andre mennesker, du lærer flere danskere at kende, du finder ud af hvordan sundhedsvæsnet fungerer, hvilke rettigheder patienter har, om hvad du skal gøre når dine egne børn bliver syge, om sygdomme så du bliver meget mere observerende omkring de mennesker du har i dit liv – du opnår så meget viden om alle mulige ting.

En anden fordel er at man kommer tættere på og lærer mere om den danske kultur ved at hjælpe andre hver dag. Nogle gange er det endda en fordel for relationsdannelsen, at jeg ikke er dansker, fordi det gør andre mennesker nysgerrige og det starter en samtale.

Tanker om uddannelse målrettet personer fra Østeuropa
Det kan både være godt og ikke så godt at skabe et forløb inden uddannelsen kun med personer fra Østeuropa. Jeg tror en ulempe kan være, at eleverne måske kommer til at tale andre sprog end dansk med hinanden, så de ikke lærer lige så meget dansk, som de kunne. Så det skal man være opmærksom på.

Men en fordel kunne være, at de bliver stærkere af at have noget til fælles og på den måde møder forståelse for, hvad det er sidekammeraten går igennem og dermed kan de hjælpe hinanden.

Uddannelsen betyder for eksempel meget for mig, fordi jeg ikke har så mange relationer uden for skolen og arbejdet. Men her har jeg pludselig kontakt til en hel masse forskellige mennesker. Jeg er kommet i en rigtig god gruppe i skolen, hvor vi arbejder godt sammen og jeg har fået nye venskaber.

Monika Mattox ser smilende ind i kameraet. Foran hende står en stor figur af et menneskehjerte og i baggrunden kan man se biblioteket på skolen.

Fakta om Monika

  • Monika er 36 år og kommer fra
    Lithauen.
  • Hun er ved at tage uddannelse til social– og sundhedsassistent og er ansat som elev i Vordingborg Kommune
  • Hun har boet i Danmark i 11 år.
  • I Lithauen arbejdede Monika som
    bartender og tjener efter gymnasiet.
  • Da hun kom til Danmark arbejdede hun på kagefabrikken Bisca i en årrække.
  • Hun har stiftet familie i Danmark
    sammen med sin mand, som er fra USA, og sammen har de en lille søn.
  • Hun har kortvarigt boet i USA sammen med sin mand, inden de besluttede at flytte tilbage til Danmark.
Tre kursister sidder i lænestolene på et bibliotek og griner til hinanden.

Vejen til SOSU - for dig der er ny i Danmark eller gerne vil blive bedre til dansk

Bliv godt klædt på til uddannelsesstart med et sprogboost og introduktion til SOSU-faget

Billede af elever der med deres kroppe danner ordet SOSU med et hjerte omkring

Uddannelser

Læs om de uddannelser du kan tage på SOSU

En social- og sundhedsassistentelev hjælper en patient med at lokalisere hvor ondt hun har ved at tale med hende ud fra en smerteskala.

Social- og sundhedsassistent

Vil du arbejde med livskvalitet?